InDaHouse Hungary önkéntes program

Általános információk a jó gyakorlatról
Jó gyakorlat elnevezése: 
InDaHouse Hungary önkéntes program
Kapcsolattartó (k) adatai
Név: 
Benkő Fruzsina
E-mail: 
benko.fruzsina [at] gmail.com
Telefon: 
06705704950
Szervezet adatai
Név: 
InDaHouse Hungary Egyesület
Település: 
Hernádszentandrás
E-mail: 
indahouse.hungary [at] gmail.com
Telefon: 
06705704950
A gyakorlat leírása
Téma: 
koragyerekkori fejlesztés, tanoda jellegű programok, esélyegyenlőség, önkéntesség
Jó gyakorlat rövid leírása: 
A tanév minden hétvégéjén Hernádszentandrásra utazunk, ahol személyre szabott fejlesztő foglalkozásokat tartunk 3 falu gyerekeinek (Hernádszentandrás, Ináncs és Pere). Összesen 100 gyerekkel dolgozunk hétről hétre a két nagy programunkon belül. Ezeket a hétvégéket teszik lehetővé az otthonról segítő önkéntesek, akik feladatlapokat írnak, mentorálnak vagy foglalkozásterveket írnak.
Célcsoport: 
Hernádszentandrás, Ináncs és Pere gyerekei
Célterület (földrajzi): 
Hernádszentandrás, Ináncs és Pere
A végzett tevékenység részletes bemutatása: 
A tanév minden hétvégéjén Hernádszentandrásra utazunk, ahol személyre szabott fejlesztő foglalkozásokat tartunk 3 falu gyerekeinek (Hernádszentandrás, Ináncs és Pere). Összesen 100 gyerekkel dolgozunk hétről hétre a két nagy programunkon belül. Ezeket a hétvégéket teszik lehetővé az otthonról segítő önkéntesek, akik feladatlapokat írnak, mentorálnak vagy foglalkozásterveket írnak. Kora-gyerekkori fejlesztés: Önkénteseink járják a falvakat fejlesztő játékokkal, és minden kicsi gyerekkel (0-6 éves kor között) családi közegében 45 percen át játszanak. A tevékenység célja, hogy csökkentsük azokat a hátrányokat, amelyek a szegénység, illetve a fejlesztés hiánya miatt ebben a korban kialakulnak és az iskolában már behozhatatlanná nőnek. Iskola-előkészítő: A 6-7 évesekkel egy órás egyéni foglalkozás keretében fejlesztjük azokat a készségeket, amelyekre az első osztályban szükségük lesz. Egyéni fejlesztés az iskolásoknak: Minden gyerek 1-1,5 óra személyre szabott fejlesztésen vehet részt. A kisebbek egy órát, a nagyobbak másfél órát töltenek egy-egy önkéntessel. Itt kifejezetten azokra a tantárgyakra, képességekre koncentrálunk, amiben a gyereknek nehézségei vannak. Jellemzően a matematikai, szövegértési és idegennyelvi (angol, német) készségeket igyekszünk fejleszteni. Általában alapszintű tananyagot kell átadni, nincs szükség speciális tudásra az önkéntes részéről. Állomásos játék és csoportos foglalkozások: Játékos kiscsoportos foglalkozások, ahol egy adott témát dolgozunk fel kreatív, interaktív eszközökkel a gyerekekkel. Emellett “jégtörő” csoportos (társas készség fejlesztő) játékokat is játszunk. Illetve rendszeresen használunk társasjátékokat is. Mentor program: Minden iskolás gyerekünk fejlődését egy-egy mentor követi figyelemmel. A mentor feladata az iskolával és a családdal való kapcsolattartás, illetve annak az ellenőrzése, hogy a tanodában zajló egyéni fejlesztő foglalkozások során valóban azt kapja a gyerek, amire szüksége van. Napközis táborok: Igyekszünk minden iskolai szünetben megteremteni a lehetőségét annak, hogy egy-egy tematikus tábort szervezzünk a tanodába járó gyerekeknek. Ezek mindig egy, a gyerekek által választott téma köré szerveződnek. Pl. tánc, zsonglőr, bűvész, újságíró táborunk volt már. Vendégház működtetése Perén. Ehhez kapcsolódóan Faluséta. A tanoda mellett a vendégházat mint társadalmi vállalkozást működtetjük.
A jó gyakorlat célja: 
A program célja, hogy a Hernádszentandráson és környékén, kis falvakban felnövő gyerekek ugyanannyi eséllyel rendelkezzenek, mint a városokba, jobb anyagi és szociális körülmények közé születő társaik. Az egyesület célja, hogy minden gyerek egyenlő esélyekkel rendelkezzen és felnőttként önmegvalósító életet élhessen függetlenül származásától, lakóhelyétől, anyagi helyzetétől, családja lehetőségeitől.
Szükségesség, rövid történet: 
A program 5 éve két önkéntessel indult Perén. Mára három faluból 100 gyerek fejlesztését közel 140 önkéntes végzi. A szülők és az iskola visszajelzése alapján sok gyerek tanulmányi teljesítménye vagy a magatartása javult. A programba kerüléshez jelenleg is vannak várólistán gyerekek.
Várt eredmény: 
A program épít a szülők támogatására, illetve a mentorok a gyerekek iskoláival és tanáraival is igyekeznek kapcsolatot tartani, együttműködni. Hosszútávon a társadalmi vállalkozásként működtetett vendégháznál és az iskolánál is egyre több helyi lakost - szülőt- szeretnénk bevonni.
Eredmény: 
n.a.
A megvalósítás során felmerült problémák és tanulságok: 
Egy olyan társadalmi szolidaritást növelő programról van szó, amelyben elszigetelt, ingerszegény környezetben élő, szegény családokban felnövő gyerekekkel találkoznak olyan önkéntesek, akik szerencsésebb helyzetben élik életüket. Együtt dolgoznak, tanulnak, játszanak és ezalatt közelebb kerül a társadalmi különbségeket jelző olló két szára, a gyerekeink integrálódnak a nagyobb társadalomba, ha csak ezen a 3 kistelepülésen is. A program megvalósításában az önkéntesség kulcsszerepet játszik.
A megvalósításhoz szükséges erőforrás: 
n.a.
Humánerőforrás: 
n.a.
Finanszírozás: 
n.a.
Infrastruktúra: 
n.a.
Miért tekinthető jó gyakorlatnak?
Területalapú megközelítés: 
n.a.
Alulról jövő kezdeményezés: 
n.a.
Helyi szereplők bevonása: 
n.a.
Együttműködő partnerek: 
n.a.
Innovativitás: 
n.a.
Nyilvánosság biztosítása: 
https://wmn.hu/ugy/50548-megigertem-nekik-hogy-ott-leszek-mellettuk-amig-felnonek--interju-benko-fruzsinaval-aki-110-gyereket-cipel-a-vallan?fbclid=IwAR01MNTrXXUT4tuUHs8xWb80HNJ0UonHfUWw6MAV7qmXr2kw4L2TyZPqd1Q https://www.facebook.com/mannafmofficial/photos/a.2461240453948040/2625370844201666/?type=3&theater https://www.nlcafe.hu/ezvan/20190417/roma-tanoda-iskola-gyerek-oktatas-tanarok/?fbclid=IwAR3uitauHItJOAXF2bfisrNTJSd0PMl-PzrFH-sV4qC_MXDErxB--V6RaQw
Fenntarthatóság: 
n.a.
Adaptáció
Alkalmazhatóság más szerveteknél: 
n.a.
Az alkalmazhatóság feltételei, kötelező elemei: 
n.a.
Alkalmazhatóság eltérő feltételek mellett: 
n.a.