Iskolák vetélkedője

Általános információk a jó gyakorlatról
Jó gyakorlat elnevezése: 
Iskolák vetélkedője
Kapcsolattartó (k) adatai
Név: 
Henczer Éva
E-mail: 
henczer.eva [at] unp.hu
Telefon: 
30/998-3193
Szervezet adatai
Név: 
nincs adat
Település: 
Tatabánya
E-mail: 
henczer.eva [at] unp.hu
Telefon: 
30/998-3193
A gyakorlat leírása
Téma: 
iskolai vetélkedő
Jó gyakorlat rövid leírása: 
Az iskolák vetélkedőjének az volt a célja, hogy Tatabánya város középiskoláit aktivizáljuk, egy interaktív és élményalapú verseny által bemutathassák intézményüket. Ezzel szorgalmazva saját iskolájuk megismerését, a csoporton belüli és csoportok közötti összetartozás és közös munka élményét, továbbá a pedagógus és diák közötti kapcsolat erősítését. Az Cool-túra egy egész napos, városra kiterjedő vetélkedő, amely Tatabánya 10 középiskoláját és gimnáziumát érinti. Az oktatási intézményekből egy 5 főből álló kreatív csapat és egy 5 főből álló induló csapat jelentkezését regisztráltuk, ezáltal mintegy 100 fő középiskolás vett részt.
Célcsoport: 
Középiskolás fiatalok
Célterület (földrajzi): 
Tatabánya város, helyi középiskolák
A végzett tevékenység részletes bemutatása: 
A Cool-túra más néven iskolák vetélkedője, immár harmadik éve szólított meg Tatabánya diákjait és hívja őket egy közösségfejlesztő, kulturális vetélkedőre. A rendezvény célja, hogy az iskolák tanulói bemutassák oktatási intézményüket egy interaktív feladat által a város többi intézményében tanuló diáknak. Ezzel szorgalmazva saját iskolájuk megismerését, a csoporton belüli és csoportok közötti összetartozás és közös munka élményét, továbbá a pedagógus és diák közötti kapcsolat erősítését. Az Cool-túra egy egész napos, városra kiterjedő vetélkedő, amely Tatabánya 10 középiskoláját és gimnáziumát érinti. Az oktatási intézményekből egy 5 főből álló kreatív csapat és egy 5 főből álló induló csapat jelentkezését vártuk, ezáltal mintegy 100 fő középiskolás fiatal vett részt az eseményen. A kreatív csapat feladata az volt , hogy az oktatási intézményükkel kapcsolatos kreatív és interaktív feladattal készüljenek a hozzájuk érkező csapatoknak. Az induló csapatok pedig forgószínpad szerűen látogatják menetrendben következő intézményeket és teljesítik a rájuk váró feladatokat pontokért. A csapatok felkészülését a saját iskolájukból felkért pedagógusok támogatták, akik mentorként kísérik végig a csoportok alakulását és a feladatok megvalósulását. Szerepük kulcs fontosságú a csoportfolyamatokat tekintve, fő célja az aktív szerepvállalás és összetartozás érzésének az erősítése. Az induló csapatok munkáját továbbá 18 éven felüli önkéntesek segítették, akik az intézmények látogatása közben koordinálják a diákokat. Az önkéntesek munkáját két képzési alkalommal támogattuk, amely során átadtuk a vetélkedővel kapcsolatos tudnivalókat, továbbá egy önismereti és asszertív kommunikációs tréning során gyakorlatba átültethető ismereteket szereztek. A feladatok teljesítése után a csapatokat és az őket segítő mentorokat, önkénteseket egy helyi kulturális szórakozóhelyre vártuk, amely a vetélkedő díjátadó helyszíne lett. A díjátadót követően egy helyi tehetséges zenekar koncertje adott alkalmat az ünneplésre és a szórakozásra. A diákoknak és az őket segítő pedagógusoknak, önkénteseknek egy értékelő- lezáró eseményt tartottunk, ahol lehetőségük volt megosztani velünk a rendezvénnyel kapcsolatos tapasztalataikat, javaslataikat és ötleteiket.
A jó gyakorlat célja: 
A középiskolák aktivizálása, önkéntesség és a társadalmi szerepvállalás erősítése, diák-és pedagógus kapcsolat erősítése
Szükségesség, rövid történet: 
Az iskolák vetélkedője 2013-ban lett először megrendezve azzal a céllal, hogy legyen egy olyan városi vetélkedő, amiben a középiskolások is aktívan részt vesznek. Az első két vetélkedő a helyi civil szervezetek megismerését támogatta, a harmadik pedig az oktatási intézményekben megvalósuló szakképzéseket.
Várt eredmény: 
A tatabányai középiskolák részvétele, ezzel 100 diák részvétele, tudás megszerzése, továbbá az, hogy vegyék igénybe azokat a szolgáltatásokat a fiatalok, amelyeket a vetélkedő során ismertek meg.
Eredmény: 
A fiatalok és a pedagógusok kapcsolata együttműködőbb a közös munka során, megismerték a saját és a város többi intézményét is.  
A megvalósítás során felmerült problémák és tanulságok: 
A közlekedés okozott mindig problémát, hiszen az iskolák egymástól messze, elszórtan helyezkednek el. Előzetes felmérések során buszbérletekkel támogattuk a fiatalokat, de a buszok közlekedése miatt így is alakult ki csúszás a csapatok menettervében.
A megvalósításhoz szükséges erőforrás: 
human és financiális
Humánerőforrás: 
A program megszervezéséhez közösségi terünk 1 fő és 2 kulturális közfoglalkoztatott kollégája kellett. A mentoráláshoz és a koncerten való segítségnyújtáshoz összesen 10 fő fiatal segítségét vettük igénybe.
Finanszírozás: 
A napi bérleteket és a díjátadón felszolgált pogácsákat a Peron Music Alapítvány állta. A díjakat támogatások által biztosítottuk. A csapatok szendvicsebédét, pedig az Új Nemzedék Központ biztosította
Infrastruktúra: 
A közlekedést buszokkal, az információ átadást a Fő téren hangosítással, a díjátadót pedig egy helyi szórakozóhelyen hangtechnikával biztosítottuk.
Miért tekinthető jó gyakorlatnak?
Területalapú megközelítés: 
Mert a fiatalok a közlekedés okán még jobban csapatként működtek.
Alulról jövő kezdeményezés: 
Az ötlet maga a helyi civil szervezetektől érkezett.
Helyi szereplők bevonása: 
A civil szervezetek és oktatási intézmények aktív és együttműködő szereplői voltak a vetélkedőnek. Az ötleteléstől az utánkövető visszajelzésekig részt vettek a rendezvényben.
Együttműködő partnerek: 
Helyi Középiskolás és civil szervezetek
Innovativitás: 
Tatabányán ilyen rendezvény még nem volt, hamar kiderült, hogy az oktatási intézményeknek és a civil szervezeteknek is tetszik az ötlet és igényt tartanak a minden évben megvalósuló vetélkedőnek
Nyilvánosság biztosítása: 
Az iskolák vetélkedője több médianyilvánosságot is kapott, voltunk rádióban, a Tatabánya TV és a Magyar TV is élő adásban leadta, továbbá a Tatabányai TV reggeli műsorában egy utólagos értékelő beszélgetést is leadtak, többek között a 24 órában, a kisalföldben is megjelent a vetélkedő.
Fenntarthatóság: 
Abban az esetben fenntartható, hogy ha megfelelő támogatást kapunk a csapatok utazására, illetve az ételcsomagokra.
Adaptáció
Alkalmazhatóság más szerveteknél: 
Minden olyan intézménynél alkalmazhatónak találom ezt a gyakorlatot, ahol egyébként is állandó nyitva tartás valósul meg és van legalább 6-8 négyzetméternyi szabadon felhasználható tere, amit babakocsival is könnyen meg lehet közelíteni.
Az alkalmazhatóság feltételei, kötelező elemei: 
Ami feltétlenül szükséges a programhoz az egy pelenkázó asztal és egy kényelmes fotel egy pléddel vagy kendővel. Ezeket lehet tovább kiegészíteni függönnyel, paravánnal az intimitás kedvéért, egy cumisüveg melegítővel vagy mikrohullámú sütővel az étel melegítése céljából és néhány játékkal, hogyha édesanya a nagyobb tesót is hozza, hogy ő se unatkozzon.
Alkalmazhatóság eltérő feltételek mellett: 
A kuckót olyan helyen érdemes megteremteni, ahol valóban szükség van rá és ahol az édesanyák és gyermekeik tudnak élni ezzel a lehetőséggel. A tapasztalat az, az anyukák elmondása alapján, hogy minden településen legalább 1 ilyen helynek örülnének, nagyon városokban főleg, mert sok helyen nincs lehetőség ilyesmire, így vagy nem mernek elindulni otthonról vagy kénytelenek a babák szükségleteiket egy padon, autóban vagy hasonló helyeken kielégíteni.