Mi legyek? Mi leszek? (Pályaorientációs tábor 7. osztályos tanulók számára.)

Általános információk a jó gyakorlatról
Jó gyakorlat elnevezése: 
Mi legyek? Mi leszek? (Pályaorientációs tábor 7. osztályos tanulók számára.)
Kapcsolattartó (k) adatai
Név: 
Papp Imre
E-mail: 
bcskarrieriroda [at] gmail.com
Telefon: 
+36 20 298 9619
Szervezet adatai
Név: 
Karrier Iroda Alapítvány
Település: 
Telekgerendás
E-mail: 
bcskarrieriroda [at] gmail.com
Telefon: 
+36 20 298 9619
A gyakorlat leírása
Téma: 
Pályaorientációs tábor 7. osztályos tanulók számára.)
Jó gyakorlat rövid leírása: 
Szervezetünk fő irányvonala a fiatal munkanélküliekkel való foglalkozás, és ezzel a táborral a 12-14 éves korosztály felé szerettünk volna nyitni. Felmérések szerint legkorábban 16 éves kora körül tudja megfogalmazni egy tinédzser, hogy valójában milyen szakmára, munkahelyre vágyik.
Célcsoport: 
7. osztályos tanulók
Célterület (földrajzi): 
Telekgerendás
A végzett tevékenység részletes bemutatása: 
Szervezetünk fő irányvonala a fiatal munkanélküliekkel való foglalkozás, és ezzel a táborral a 12-14 éves korosztály felé szerettünk volna nyitni. Felmérések szerint legkorábban 16 éves kora körül tudja megfogalmazni egy tinédzser, hogy valójában milyen szakmára, munkahelyre vágyik. Ezt az 5 napból álló tematikus tábort kifejezetten azzal a céllal valósítottuk meg, hogy a pályaválasztás felé vezető úton közösen tegyük meg az első lépéseket. Bízunk abban, hogy a nálunk megtapasztalt élmények után a résztvevők könnyebben választanak számukra megfelelő középiskolát. Az öt napos tematikus programot napközis rendszerben valósítottuk meg. Elsősorban a 2018-2019-es tanévben végző és iskolát váltó diákok számára játékos formában adtunk át ismereteket a továbbtanulással kapcsolatban. Délelőttönként tematikus programok, délután kötetlenebb közös játék volt. A gyerekek számára azért volt hasznos ez a tábor, mert kifejezetten fiatalok számára kialakított környezetben, játékos feladatok során ismerhették meg egyéni képességeiket. Bepillanthattak egy középiskola mindennapjaiba, járhattak számukra teljesen idegen munkahelyeken, barátságokat köthettek. Ezekben a napokban egy helyi iskolaigazgató tartott nekik nagyon részletes tájékoztatást arról, hogy minként érdemes középiskolát választani. Meglátogattunk egy vezető nagyvállalatot (Csaba Metál Zrt) jártunk egy libatelepen, ahol a tulajdonos nem csak az állatokkal folglalkozik a tanyán, de a helyi közösség szabadidős tevékenységinek szervezésében és lebonyolításában is részt vesz. Ő mesélte el azt, hogy miként lett kényszervállkozóból sikeres gazda, munkaadó, és közösségi ember, aki a rendezvényin számos önkéntes segítségére is támaszkodik. Jártunk egy őstermelőnél, akinek legfőbb bevételi forrása az általa megtermelet bioélelmiszerek eladásból származik. Végezetül meglátogattuk a DAREH hulladékkezelő bázisát is, mivel azt szerettük volna bebizonyítani a résztvevőknek, hogy egy kevésbé népszerű munkahelyen is rendkívül fontos és hasznos munkát végeznek az ott dolgozók, és leromboltuk azt a szetereotipiátis, hogy az megy kukásnak, hulladékgazdálkodással foglakozó szakebernek, akinek nem sikerültek a tanulmányai. Az üzemen két egyetemet végzett mérnök kalauzolt minket végig. Megismerhették alapítványunk tevékenységét, és a tábor végeztével bátran fordulhattak hozzánk, ha segítségre szorultak. Megismerhették az Andrássy Úti Társaskört, ahova elsősorban középiskolás diákok járnak, és ahová hamarosan ők is tartozni fognak. A szülők legalább 5 napig biztonságban érezhették tinédzser gyermeküket, ráadásul térítésmentesen új tudáshoz juttathatták őket iskolaváltás előtt. A tábor idején középiskolás diákok számára adtunk lehetőséget arra, hogy hasznosan tölthessék el kötelező közösségi szolgálatukat. Betekinthettek a Karrier Iroda Alapítvány működésébe és tevékenységeibe, új ismeretekkel gazdagodtak. A tábor végeztével számíthattak segítségünkre. Megtanulhatták, miként kell egy tábort lebonyolítani. Hasznosan töltötték el ezt az időt. A kisebb gyerekek szemében példaképekké válhatnak, mivel lehetőséget kaptak arra is, hogy önállóan bemutathassák azt a középiskolát, ahol jelenleg tanulnak.
A jó gyakorlat célja: 
Az általános iskolában nem minden pedagógus érzi úgy, hogy neki kell a diákjait a pályaorientáció olykor rögös folyamatán végigvezetni. A szülők is gyakran tanácstalanok, nem rendekeznek kellő információval a témakörben.
Szükségesség, rövid történet: 
A tábor 5 napja több szempontból is tanulságokkal szolgált. Az egyik résztvevő azért volt hálás, mert végre átlátta a számára eddig teljesen ismeretlen középiskolai okatatási rendszert. Egy fiatal a Csaba Metálnál szerzett élmények után döntött úgy, hogy ebbe az irányba biztosan nem megy. A legfiatalabb résztvevő pedig teljesen ledöbbent a szeméthegyek láttán, amit a DAREH Bázison látott. Azóta elszántan és kitartóan szelektíven gyűjti a hulladékot.
Várt eredmény: 
n.a.
Eredmény: 
n.a.
A megvalósítás során felmerült problémák és tanulságok: 
n.a.
A megvalósításhoz szükséges erőforrás: 
n.a.
Humánerőforrás: 
n.a.
Finanszírozás: 
n.a.
Infrastruktúra: 
n.a.
Miért tekinthető jó gyakorlatnak?
Területalapú megközelítés: 
n.a.
Alulról jövő kezdeményezés: 
n.a.
Helyi szereplők bevonása: 
n.a.
Együttműködő partnerek: 
A helyi vállalkozókkal és a cégek HR vezetőivel azóta is szoros a kapcsolatunk. Az Új Nemzedék Központ Békéscsabai Közösségi Tér munkatársai a szabadprogramok lebonyolításában és a Job Shadoving aktavitások létrehozásában segített. A BAM Békéscsabai Alkotó Média lehetőséget biztosított a jelenlvők számára a szerkesztőség megismerésére, és a programról is részletes beszámolót írt.
Innovativitás: 
A lehető legszélesebb körben, minél több szereplő bevonásával valósítottuk meg a programot, költséghatékony módon, önkéntesek bevonásával. Forrás hiányában is az étkezést önköltséges alapon megoldva, a program máskor és máshol is megvalósítható, az helyi igényekhez igazodva.
Nyilvánosság biztosítása: 
A programot a Facebookon hirdettük meg, és az eredményekről is ezen a csatornán számoltunk be. https://www.facebook.com/B%C3%A9k%C3%A9scsabai-Karrier-Iroda-201948993299808/
Fenntarthatóság: 
n.a.
Adaptáció
Alkalmazhatóság más szerveteknél: 
n.a.
Az alkalmazhatóság feltételei, kötelező elemei: 
n.a.
Alkalmazhatóság eltérő feltételek mellett: 
n.a.