Szolnoki Dal Fesztivál

Általános információk a jó gyakorlatról
Jó gyakorlat elnevezése: 
Szolnoki Dal Fesztivál
Kapcsolattartó (k) adatai
Név: 
Csizik Renáta
E-mail: 
csizik.renata [at] gmail.com
Telefon: 
0620 331 4461
Szervezet adatai
Név: 
Civil Regionális Társulás
Település: 
Szolnok
E-mail: 
muhelycivil [at] gmail.com
Telefon: 
06203314461
A gyakorlat leírása
Téma: 
ifjúságügy, önkéntesség, kompetenciafejlesztés
Jó gyakorlat rövid leírása: 
Hatása első sorban helyi, de az élő közvetítéseknek köszönhetően átnyúlik az országhatárokon is. A Szolnoki Dal több, mint egy fesztivál. Egyszerre szól a szolnoki könnyűzenei élet és a befogadó közösség szemléletformálásáról. Egyik célunk a minőségi élő zene folyamatosan elérhető szolgáltatása egy zeneszerető, élő zenére vágyó közösségnek. A fesztiválon kizárólag szolnoki vagy szolnoki kötődésű zenekarok lépnek fel. Olyan professzionális technikákat használunk mind hangzásban, mind megjelenésben (színpad, fények, közvetítés, közösségi média), melyek a legtöbb helyi zenekar számára elérhetetlenek, és amelyek kipróbálása hatalmas lökést ad egy-egy bandának. A Fesztivál mindkét napján 8 órában élő közvetítést biztosítottunk (több mint 10.000 megtekintés). Minden zenekar, kicsi vagy nagy, most alakult vagy már régóta zenélő, ugyanazt kapta: videoklipet a koncertjéről, riportot, a backstage-ben szendvicseket, frissítőket és nyugdíjasok által sütött „nagyi” süteményeket. A fesztivál után elindultak a további közösségfejlesztő programok: a legújabb trendeket bemutató workshop-ok média, marketing és zenei témákban; fellépési lehetőségek a Szolnoki Akusztik-, Rock- és Hard Caffe-ban és a Green Room projektben, mely egy emberközeli koncert a szélesebb közönségnek (különböző helyeken, pl: próbaterem, magánlakás, üzlet stb. tartott koncertek, melyekről 5 kamerával készül videofelvétel elsősorban a közösségi médiának). Folyamatos kapcsolattartás a szolnoki zenekarokkal és a zenei közösséggel facebook csoportjainkban. A Fesztivált 2019-ben is megrendezzük, több színpaddal, Chill – és Art-térrel kiegészülve.
Célcsoport: 
első sorban a fiatalok, de megfigyelhető a generációs együttműködés is.
Célterület (földrajzi): 
Szolnok, megyei jogú város
A végzett tevékenység részletes bemutatása: 
Valami történt körülbelül 20 évvel ezelőtt Szolnokon. Hogy mi, arra már senki sem emlékszik, de azóta konfliktus és frusztráció van a könnyűzenei zenekarok között. Célunk, hogy az ellentéteket feloldjuk, a zenekaroknak esélyt adjunk az ismerkedésre, a generációs szakadékot csökkentsük és olyan igényes zenei közösséget hozzunk létre, amiben mindenki (a zenét játszók és a zenét hallgatók) is jól érzik magukat, amely hatására a fiatalok kilépnek az online világból. Egy olyan átfogó, innovatív közösségfejlesztés megvalósításán dolgozunk, ami két fesztivál között is fenntartható, melyben helyet kap az önkéntesség, a személyes kapcsolatok ápolása, a kisközösségek kialakítása, fórumok, workshopok működtetése, közösségi rendezvények szervezése (ahol a zenekarok ismerkedhetnek egymással, ötleteket cserélhetnek, közösen gondolkodhatnak).
A jó gyakorlat célja: 
Ha az összes önkéntes összes munkaóráját összeadjuk, amit a Fesztivál előkészítésével és megvalósításával töltöttek, akkor több mint 1000 órát kapunk. Az egész rendezvény önkéntes alapon szerveződött. Önkéntesek voltak a szervezők, a 3 fő szervezővel együtt. Önkéntesek voltak a polgárőrök, akik biztosították a helyszínt; a nagymamák, akik sütit sütöttek és az a 20 diák, aki a lebonyolításban segédkezett; de önkéntesek voltak a színpadmesterek és a speakerek is. Továbbá önkéntesek voltak a zenekarok is, hiszen teljesen ingyen, a szolnoki könnyűzenei élet fellendítése, a szolnoki zenei közösség létrehozásának érdekében léptek fel. A zenekarok egymást és a szervezőket is segítették. Pakoltak maguknak és másoknak, ha kellett a színpadmesternek segítettek, egymást bátorították, egymásnak szurkoltak, odafigyeltek egymásra és önmagukra is. Az összes közreműködőt felkészítettük az eseményre, pontos forgatókönyveket kaptak, melyeken bejelöltük az eseményeket, helyszíneket, időpontokat. Külön felkészítést kapott a műszaki csapat, a 2 speaker, a 20 önkéntes diák és az összes zenekar vezetője. Az állandó kapcsolat biztosítására walkie-talkie-t használtunk, illetve a szervezők folyamatosan kapcsolatban voltak az önkéntesekkel, munkájukról visszacsatolást kaptak, ha valamit félreértettek, vagy valamivel gondjuk volt, az egyből ki- és megoldásra került. A fentiekben bemutatott önkéntesek felkészültségnek és egymásra figyelésnek köszönhető, hogy a 28 zenekar, az időjárási viszontagságok ellenére mindig pontosan kezdett, a közvetítések a 2 színpad között zökkenőmentesen zajlottak és az élő közvetítést 1 perces csúszási határidőn belül tartottuk mind a két napon. A fesztivál óta több együttműködés is létrejött a zenekarok részéről (közös koncertek, közös számok), elmennek egymás koncertjeire és utána közösen jammelnek. Elkészült egy reprezentatív felmérés is, mely a szolnoki zenekarok próbaterem helyzetét járja körül, illetve a Szolnoki Dal csapata meghívást kapott a Szolnoki Kulturális Kollégiumba.
Szükségesség, rövid történet: 
n.a.
Várt eredmény: 
n.a
Eredmény: 
n.a.
A megvalósítás során felmerült problémák és tanulságok: 
n.a.
A megvalósításhoz szükséges erőforrás: 
n.a.
Humánerőforrás: 
n.a.
Finanszírozás: 
n.a.
Infrastruktúra: 
n.a.
Miért tekinthető jó gyakorlatnak?
Területalapú megközelítés: 
n.a.
Alulról jövő kezdeményezés: 
n.a.
Helyi szereplők bevonása: 
n.a.
Együttműködő partnerek: 
A Szolnoki Dal Fesztivál civil együttműködő partnere a Kamasz-Tanya Gyermek és Ifjúsági Egyesület, aki az egyik pályázatában megvalósítandó Zene-Csatát hozta ki a rendezvényre, így a Fesztiválon fellépő zenekarok egy része tehetségkutató versenyen is indulhatott; a Megyei Nyugdíjas Egyesület, akinek tagjai a fellépő zenekarok számára házi süteményeket készítettek, és akik azóta rendezvényeikre több zenekart is meghívtak már; a Szolnoki Polgárőr Egyesület, aki a helyszín biztonságáról és védelméről gondoskodott. Média partnere volt az Amadeus Rádió, aki folyamatosan közvetítette az előkészületeket, a zenekarok riportot adtak, a szervezők az aktuális helyzetről beszélgettek a műsorvezetővel, aki vállalta a nagyszínpad speaker posztját, illetve színpadmesterként és fellépőként is önkénteskedett a rendezvényen; az Aktív Rádió, akinek műsorvezetője volt az akusztik színpad speakere; és nem utolsó sorban a Szolnok Televízió, aki folyamatosan hirdette az eseményt, műsoraiba meghívta a szervezőket, 6 kamerával vette a koncerteket, élőben közvetítette a rendezvényt, riportokat készített a zenekarokkal, majd a fesztivál után koncertvideókat vágott össze és adta azokat adásba, továbbá külön díjat ajánlott fel a tehetségkutatóban résztvevő zenekaroknak; Partnere volt a Pintér Galéria, aki különdíjat ajánlott fel a tehetségkutatóban résztvevő zenekaroknak. Partnere volt a Frei kávézó, aki az akusztik színpad helyszínét biztosította. Partnere volt a Magiszter Fényes Adolf Művészeti Szakközépiskolája és Gimnáziuma, a Tiszaparti Római Katolikus Gimnázium és a Szolnoki Szolgáltatási SZC Ruhaipari Középiskolája, akik önkéntes diákokat biztosított a fesztivál idejére. Partnere volt Szolnok Megyei Jogú Város Önkormányzata, aki ingyenesen biztosította a rendezvény helyszínét.
Innovativitás: 
Egyszerre szól a szolnoki könnyűzenei élet és a befogadó közösség szemléletformálásáról. A fesztiválon kizárólag szolnoki vagy szolnoki kötődésű zenekarok lépnek fel. Olyan professzionális technikákat használunk mind hangzásban, mind megjelenésben melyek a legtöbb helyi zenekar számára elérhetetlenek. Minden zenekar, kicsi vagy nagy, most alakult vagy már régóta zenélő, ugyanazt kapja: videoklipet a koncertjéről, riportot, a backstage-ben szendvicseket, frissítőket és nyugdíjasok által sütött „nagyi” süteményeket. A zenekarok a Fesztiválra, saját maguk által készített kisfilmekkel jelentkeztek és hívták meg a közönséget koncertjeikre. Szolnokon elsőként hirdettük rendezvényünket egy kizárólag az erre az alkalomra létrehozott intro-val. Nem csak egy Fesztivál, hanem a két fesztivál között is állandó programokat kínál. (Szolnoki Akusztik-, Rock- és Hard Caffe, Green Room projekt, workshop-ok média, marketing és zenei témákban, fellépések szervezése, támogatása, pályázatírás a zenekaroknak, közösségépítés).
Nyilvánosság biztosítása: 
A zenekarok a Fesztiválra, saját maguk által készített kisfilmekkel jelentkeztek és hívták meg a közönséget koncertjeikre, melyeket folyamatosan osztottunk a közösségi médiában. A Fesztivál hirdetése is első sorban online módon történt. Szolnokon elsőként hirdettük rendezvényünket egy kizárólag az erre az alkalomra létrehozott intro-val. A Fesztivál mindkét napján 8 órában élő közvetítést biztosítottunk (több mint 10.000 megtekintés).
Fenntarthatóság: 
n.a.
Adaptáció
Alkalmazhatóság más szerveteknél: 
n.a.
Az alkalmazhatóság feltételei, kötelező elemei: 
n.a.
Alkalmazhatóság eltérő feltételek mellett: 
n.a.