Az ifjúságszakmai dolgozók képzése az Európai Bizottság és az Európa Tanács ifjúságügyi együttműködésének egyik fő prioritása. Mindkét intézmény nagy hangsúlyt fektet az ifjúsági munkára, és a megfelelő intézkedések meghozatalában kulcsszerepe van az ifjúsági dolgozóknak.
Az átdolgozott képzési anyag, a T-kit célja, hogy nem formális oktatási eszközöket biztosítson az ifjúsági dolgozók és az ifjúsági trénerek számára. Olyan gyakorlati útmutató, amely által fejleszthetik a képzési kompetenciájukat, és ismereteket szerezhetnek oktatáselméletről, szakmai fogalmakról, eszközökről, forrásokról és gyakorlati módszerekről. A kézikönyvet képzők írták képzőknek és ifjúsági dolgozóknak.
Amíg más T-kitek az ifjúságszakmai képzés egyes területeire fókuszálnak, addig ez a kiadvány az európai ifjúsági munka szélesebb spektrumát öleli fel, és a képzők és ifjúságszakmai dolgozók napi gyakorlatára reflektál. A teljes képzési ciklus felépítését követi le az elejétől a végégig, és bármely nemzetközi ifjúsági képzési programban alkalmazható.
A T-kit első, 2002-es megjelenése óta az európai ifjúsági képzési terület komoly változáson ment keresztül, különösen a digitalizáció, a képzői kompetencia és kompetenciafejlesztés, a képzési sztenderdek és minőségi előírások, a nem formális oktatás, a hozzáférhetőség és az eltérő képességek tekintetében. A nem formális oktatást nagymértékben megváltoztatták az olyan témák, mint az elérhetőség, gender, környezet és fenntarthatóság, csakúgy, mint a tanulási környezet fontossága vagy a tréner érzelmi jólléte. Ez az útmutató információval és forrásokkal segíti a nem formális oktatásban tanuló fiatalokkal és közösségekkel dolgozókat munkájukban, valamint hogyan érjenek el változást személyes életükben, kortárscsoportok és közösségek életében.
A képzési csomag (T-Kit 6 Training essentials) 2002-es első kiadása azzal a céllal jelent meg, hogy eszköztárt biztosítson a nemzetközi ifjúsági munkában dolgozóknak. Azóta számos képző munkáját támogatta a kiadvány, illetve szolgálta képzések (és képzők) fejlesztését.
2019-ben az Európai Unió és az Európa Tanács ifjúságügyi együttműködése keretében elkezdték átdolgozni a kiadványt, hiszen a megjelenése óta eltelt 18 év során számos téma újként jelent meg az ifjúságszakmában, vagy frissítésre szorult. A digitalizáció és a globalizáció is jelentős változást hozott ezen a területen.
A T-Kit aktualizálása 2020-ban a végéhez közeledett, amikor a Covid-19 világjárványa ismét új kihívásokat és látásmódot hozott az ifjúsági dolgozók képzésbe. A korábbi jelenléti képzések helyett gombamód szaporodni kezdtek az új online képzési formák. A tapasztalati úton történő munka új területet nyitott meg az online és vegyes oktatásban csakúgy, mint az ifjúságszakmában.
A T-Kit formátumát a tréningek mintájára tematikus fejezetekre osztották. Az első fejezetben – A képzés kontextusa – az oktatás eszköztárát kiemelték az alapul vett környezetből, és az oktató valós körülményeihez: az értékrendjéhez, szerepéhez, jóllétéhez és kompetenciájához viszonyították. A fejezet végén az interkulturális tanulást és annak a képzésünkben betöltött szerepére reflektálnak.
A második fejezet – Csapatmunka a képzésben– nem csupán a csapatmunkát, hanem a multikulturális csapattal való munkát részletezi, hiszen a multikulturalizmus az európai ifjúsági oktatás egyik jellegzetessége. Áttekintést nyújt a felmerülő nehézségekről, és gyakorlati lehetőségeket kínál az együttműködés fenntartására és a különböző módszerek kombinált alkalmazására.
A leghosszabb, harmadik fejezet: A képzés mozgásban az oktatási és logisztikai tervezés kihívásait vizsgálja. Sorra veszi az online és a vegyes oktatás folyamatait a szükségletek felmérésétől a foglalkozások anyagán át az értékelésig, és segítséget ad a szervezési feladatok egyszerűsítéséhez.
A Képzés a gyakorlatban című negyedik fejezet a tevékenységek megvalósulása során mutatkozó folyamatokat elemzi, kitérve arra, hogy azok milyen hatással vannak az egyénre, a csoportra és magára a témára. Sorra veszi azokat a helyzeteket, amelyek az oktatók részéről rugalmasságot igényelnek, hogy menet közben felmérve a helyzetet, újragondolják és szükség esetén újratervezzék a képzés programját.
Az utolsó fejezet – Képzés után – a tudásmegosztás és átadás kérdéskörét vizsgálja: hogyan tudják a résztvevők a szakmai (és magán-) életükbe integrálni a képzés során tanultakat.
Az első kiadás óta eltelt húsz évben mindenekelőtt a trénerek kompetenciájára és a kompetenciafejlesztésre helyezett hangsúly változott. Az Európa Tanács és a SALTO-YOUTH sok munkát fektetett abba, hogy a nem formális képzések kapcsán sztenderdek és minőségi kritériumokat kerüljenek bevezetésre. Kiemelkedő az a munka, ami nem formális képzési módszerek elismerésére irényult. Európában sokat fejlődött a hozzáférhetőség és a rugalmasság a képzések terén és általában a társadalomban. Ma már a képzések kulcsfontosságú témái a hozzáférés, a gender, a környezet és a fenntarthatóság. Az online és a vegyes oktatás is új lehetőségeket nyitott meg, mára számos új digitális megoldás gazdagítja a képzési eszköztárat. A digitalizáció által még több fiatal vált elérhetővé, és új módokon kapcsolódhatnak be az ifjúsági képzésekbe. Hangsúlyt kapott a képzési környezet, az érzelmi stabilitás és a tréner jólléte. A jövőben számtalan lehetőség tárul fel a képzések értékelésének, a képzői teamek kommunikációs csatornáinak és a tréningek utánkövetésének területén.
A kezdetektől alapvető kérdés volt, hogy hogyan definiáljuk magát a képzést. A szerzők számára a képzés a nem formális oktatás elveire épülő pedagógiai megközelítés, melyet multikulturális csapat vezet, középpontban a résztvevőkkel.
A T-Kit alcíme lehetne, hogy „képzési alapok interkulturális vetülettel”, hiszen a kiadvány pedagógiai és etikai kontextusát az interkulturális tanulás adja.
A szöveg számos kereszthivatkozást tartalmaz a T-Kit sorozat kapcsolódó köteteire. Mivel nem minden olvasó ismeri a teljes sorozatot, igyekeztek szélesebb körű áttekintést nyújtani azok elméleti és gyakorlati tartalmáról, nem ismételve azok mindenre kiterjedő sajátos részleteit.
A szerzők remélik, hogy kiadványuk megkönnyíti a trénerek napi munkáját, hozzájárul a képzések fejlődéséhez, és mindenekelőtt segíti a fiatalokkal való munkát.
Az új kiadás készítésében a tapasztalt nemzetközi szerzők mellett részt vettek magyar kollégák is: Kárpátszki Viktória, a kiadvány koordinátora és Kovács Vanda illusztrátora.
A 2002-es kiadvány itt érhető el:
A 2022-es átdolgozott kiadvány itt érhető el:
Forrás:
https://pjp-eu.coe.int/en/web/youth-partnership/t-kit-6-training-essentials
A jelen cikkben bemutatott dokumentumelemzés a 2022. november 25-27. között Prágában megrendezett Benelux-Island-Central Cooperation (BICC) ifjúsági konferencia és szemináriumon megismert anyagok felhasználásával készült.